MTG leren spelen

In onze winkel wordt steeds meer Magic The Gathering (MTG) gespeeld. Regelmatig komen er mensen binnen lopen die de spelers bekijken en zeggen: "dat spel ziet er wel heel moeilijk uit". De basis van MTG valt reuze mee, maar zoals bij veel spellen is het in het begin even wennen. Het makkelijkst is het om MTG te leren door het te doen. In onze winkel is altijd wel iemand aanwezig die het je uit kan leggen, maar velen onder ons lezen er het liefst eerst iets over. In het Nederlands is er weinig over het spelen van MTG te vinden. Eerder heb ik al een begrippenlijst gemaakt. Nu zal ik de basis van het spel uitleggen.

MTG is een verzamelkaartspel. Je spaart kaarten bij elkaar en bouwt daar je eigen spel van. De kaarten waar je mee speelt zijn je deck. Voor het bouwen van je eigen deck, heb je kennis nodig van de verschillende soorten kaarten die er zijn en hoe je die kunt combineren. Meteen beginnen met het bouwen van een deck is dus niet aan te raden. Er zijn voorgemaakte decks te koop, zodat je meteen kunt beginnen met spelen. Een voorbeeld van zo'n deck is een planeswalkerdeck. Hierin zit alles wat je nodig hebt om te beginnen met spelen.

In het deck vind je verschillende kaarten:

Creatures

Instants

Enchantments

Artefacts

Land

Creatures kunnen allerlei monsters, beesten of andere figuren zijn. Dit hangt af van het thema van de set. Met deze creaturen kun je de andere speler(s) aanvallen of jezelf verdedigen als een andere speler jou aanvalt. Rechtsonder op de kaart vind je de aanvals- en verdedigingswaarde van een creature. Dit is aangegeven door twee cijfers met een schuine streep ertussen. Als een creature bijvoorbeeld aangeeft 5/4, dan heeft dit creature een aanvalswaarde van 5 en een verdedigingswaarde van 4. Verder hebben veel creatures nog een bijzondere kracht. Deze staat aangegeven in de tekst op de kaart. Vaak staat erachter beschreven wat deze kracht doet. Omdat er niet altijd genoeg ruimte op een kaart is, is dit niet altijd het geval. Hier vind je een lijst met een overzicht van veelvoorkomende begrippen en de betekenis.

Instants zijn kaarten met een actie erop die je meteen uit kunt voeren op bijna ieder moment in het spel. Dit kunnen bijvoorbeeld spreuken zijn om jezelf te verdedigen op het moment dat een andere speler je aanvalt, om een andere speler direct schade te doen of om jezelf tijdelijk sterker te maken.

Enchantments zijn kaarten met daarop acties die je sterker maken, je voordelen geven of andere spelers in bepaalde situaties nadelen geven. Een enchantment kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat één van jouw creatures een extra kracht krijgt. Een voorbeeld van een enchantment die je tegenstander benadeelt is een enchantment die zegt dat de tegenstander een leven verliest iedere keer als hij of zij een bepaalde actie uitvoerd.

Artefacts zijn meestal kaarten met voorwerpen die je helpen.

Land is het betaalmiddel van MTG. Land wordt ook wel "mana" genoemd. Om een creature, instant of enchantment te kunnen spelen, betaal je met landjes.

Kleuren

In MTG wordt gespeeld met vijf verschillende kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen sterke punten. De meeste decks bestaan uit twee kleuren, maar dit kunnen ook één, drie, vier of vijf verschillende kleuren zijn.

Wit staat voor orde, organisatie, reinheid, balans, de wet, gerechtigheid en licht. Typische witte creatures zijn ridders, soldaten, nomaden, helers en engelen. De kracht van een witte magiër ligt in het beschermen en versterken van zijn wezens, het gebruik van veel "goedkope" en zwakkere maar efficiënte wezens, het leggen van restricties op spelers, het verwijderen van enchantments en het balanceren van het spel. De zwakheden van wit zijn het moeilijk kunnen verwijderen van de wezens van de tegenstander, de vrij rechtlijnige speelstijl en het feit dat enkele van de meest krachtige witte spreuken op alle spelers eenzelfde (positieve of negatieve) effect hebben. 

Blauw staat voor kennis, illusie, rede, dromen, wolken, inventiviteit, manipulatie en bedrog. Blauw staat ook voor de elementen lucht en water. Typisch blauwe wezens zijn tovenaars, illusionisten, feeën, vogels en bijna alle onderwaterwezens zoals meerminnen. Verder richten veel blauwe kaarten zich op de magie zelf, door bijvoorbeeld de kaarten van de tegenstander te stelen of zijn spreuken direct tegen te houden als ze gespeeld worden. Veel blauwe spreuken laten je extra kaarten trekken om je hand te versterken. De grootste zwakheid van blauw zijn dat het soms moeite heeft om wezens en betoveringen van de tegenstander die reeds in effect  getreden zijn te verwijderen. Blauw moet het voornamelijk van spreuken hebben.

Zwart staat voor dood, duisternis, wanhoop, plagen, egoïsme, ambitie, hebzucht, corruptie en demoralisatie. Typiesch zwarte wezens zijn ratten, zombies, vampieren en demonen. Zwarte kaarten zijn goed in het doden van wezens, de tegenstander handkaarten laten afleggen en eigen reeds verslagen wezens weer in het spel brengen. Zwart staat erom bekend een flexibele kleur te zijn. Zwarte kaarten kunnen eigenschappen hebben die je niet van zwart verwacht. Hier tegenover staat dat deze kaarten meestal extra kosten hebben. Bijvoorbeeld het moeten opofferen van wezens, levenspunten of handkaarten. Dit is de grootste zwakte van zwart. Hiernaast zijn er weinig zwarte kaarten die effectief zijn tegen enchantments.

Rood staat voor chaos, vernietiging, oorlog, kunst, passie en razernij. Rood staat ook voor bliksem en de elementen vuur een aarde. Typische rode wezens zijn draken, goblins, reuzen, barbaren en minotaurussen. Rood heeft ook niet-levende wezens, zoals wezens van steen, vuur of metaal. Rood heeft veel vernietigende kaarten met als thema natuurverschijnselen zoals bliksem en brand. Rode kaarten worden gekenmerkt door speltechnische simpelheid en directe schade. Om deze redenen spelen veel beginners met compleet rode decks. Rood staat bekend als de snelste van de kleuren en hier moet een speler dan ook goed gebruik van maken. Zwakheden van rood zijn dat het zichzelf moeilijk kan verdedigen tegen spreuken.

Groen staat voor leven, natuur, groei, instinct, verlangen en onafhankelijkheid. Typische groene wezens zijn natuurlijke wezens, zoals beren wolven en katachtigen, maar ook elven, insecten en druïden. Groene wezens hebben over het algemeen sterke basisstatistieken. Groen staat bekend om het effectief kunnen vernietigen van "niet natuurlijke" dingen zoals artefacten en enchantments en het efficiënt kunnen verkrijgen van veel mana (land). Omdat groen voornamelijk draait om het toevoegen van extra krachten en effecten aan wezens heeft dit ook zijn nadelen. Zwakheden van groen zijn het lastig kunnen vernietigen van een tegenstanders wezens door middel van spreuken en een gebrek aan vernietigende en controlerende spreuken.

Naast de vijf kleuren zijn er ook nog gouden kaarten. Dit zijn kaarten die twee of meer kleuren mana (land) vereisen om de kaart te kunnen spelen.

(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Magic:_The_Gathering)

Het spel spelen

MTG wordt meestal gespeeld met twee spelers. Er zijn ook spelvormen waarin meerdere spelers spelen, maar daarover later meer.

Je speelt met een deck van minimaal 60 kaarten. Meer mag, maar je moet ze wel in één stapel kunnen schudden. Er mogen niet meer dan vier van dezelfde kaarten in je deck zitten. Een uitzondering hierop zijn landjes. Daar mag je er meer van hebben.

Eerst wordt er gedobbeld om te bepalen wie er mag beginnen. Degene die het hoogste gooit, mag zeggen of hij/zij wil beginnen of niet.

Spreek van te voren af welke regel je voor het trekken van kaarten gebruikt. De meest gebruikte regel is, dat iedere speler 7 kaarten trekt. Zijn deze kaarten niet naar je zin? Dan mag je je deck opnieuw schudden en 6 kaarten trekken. Iedere keer dat je niet tevreden over je kaarten bent, mag je één kaart minder trekken.

Beide spelers beginnen met 20 levens. Dit kun je bijhouden door het aantal levens op te schrijven of door bijvoorbeeld een 20-zijdige dobbelsteen te gebruiken.

De startspeler begint nu het spel. Alleen in de eerste beurt mag de startspeler geen kaart trekken. Alle beurten daarna beginnen met het trekken van een kaart en het untappen (rechtleggen) van gespeelde kaarten uit de vorige beurt.

In iedere beurt mag je één land uit je hand op tafel spelen (als je deze hebt). Daarna kun je bekijken welke creatures, instants, artefacts of enchantments je met je mana (landjes) kunt kopen en op tafel leggen. Dit mag ook later in je beurt.

Heb je deze beurt een creature gekocht? Dan kun je deze in de meeste gevallen in deze beurt nog niet gebruiken om aan te vallen.

Nu kun je kijken of je je tegenstander kunt aanvallen. Bekijk welke creatures je hebt liggen en welke creatures je tegenstander heeft liggen. Heb jij sterkere creatures? Dan kun je je tegenstander schade bezorgen, zodat zijn levens van 20 omlaag gaan. Maar let op. Het kan zo zijn dat je tegenstander kaarten op handen heeft die hem beschermen. Aanvallen doe je door de kaart(en) die je hiervoor gebruikt te tappen. (90 graden draaien)

Na deze eerste aanval mag je nog kaarten op tafel spelen als je wil/kan en nogmaals de aanval inzetten. Kun je niets meer? Dan is de volgende speler aan de beurt. Deze speler gaat door dezelfde stappen als de eerste speler. Gaat deze speler nu aanvallen? Dan ga je kijken hoe je je het beste kunt verdedigen. Hiervoor kun je je creatures gebruiken die niet getapt liggen. Die heb je namelijk al in je eigen beurt gebruikt. Het kan ook zo zijn dat je kaarten in je handen hebt die je kunnen helpen om je te verdedigen.

Zo gaat het spel door tot één van de spelers geen levens meer heeft. De speler die nog wel levens heeft wint.

Dit is de basis van een potje MTG spelen. Door allerlei mogelijkheden van kaarten, kan het spel anders verlopen dan je verwacht. Wees hier niet bang voor. Ervaren tegenspelers vinden het nooit erg om je te helpen als je een kaart of actie niet goed begrijpt. De meeste spelers willen je tijdens het spelen graag uitleg geven of aan het eind van het spel advies geven over wat je anders kunt doen.

Je leert het spel het makkelijkst door het gewoon te gaan spelen. Het liefst tegen een ervaren speler. In onze winkel kun je altijd terecht voor informatie, uitleg of een potje spelen. Speciaal voor beginners is er Magic Open House. Op deze dag geven we uitleg en kun je je eerste wedstrijdje spelen tegen andere beginners.

Een andere leuke manier om het spel te leren, is de Magic League. Iedereen begint met eenzelfde hoeveelheid kaarten en daarmee met een even sterk deck. Lekker vaak korte potjes spelen in een gezellige omgeving staat hier voorop.

Wil je je toch nog wat verder inlezen?

Hier vind je een lijst met veel voorkomende begrippen.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Aanmelden
© 2011 - 2018 Bumblebeez Spellenwinkel, de spellenspecialist voor West Brabant en Zeeland | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie